Johannes Kronenberg
Project
Heimat. Burnt wood. 182,5cm x 80cm. 2015
‘Heimat’ werd gemaakt vlak voordat de vluchtelingenstroom in de groten getale zoals we die nu ondervinden in Europa op gang kwam. Echter betreft dit werk niet specifiek dit thema; maar poogt het moment tussen oude en nieuwe structuren zoals we die in onze maatschappij aantreffen bloot te leggen; voor een klein stuk zichtbaar te maken. ‘Heimat’ is een aanzet voor de serie ‘Contemporary Monuments’ waar Kronenberg momenteel aan werkt, om via deze ‘conversation pieces’ te reflecteren en reageren op het begin van de 21e eeuw en waar mogelijk in een constructief dialoog te geraken.
Het Dodeneiland VI. Mixed material. Photo print. 2015
Onlangs bereikte een onbemand ruimteschip van NASA de orbit van Saturnus. Tijdens documentatie ontdekte NASA dat op de noordpool van Saturnus een constante orkaan in de vorm van een hexagon (zeshoek) woedt. De hexagon komt in veel culturen, industrieën en de natuur voor en wordt daarom vaak onbewust waargenomen. Hoe en waarom de deze vorm op Saturnus terugkomt in de vorm van een orkaan is NASA nog onduidelijk.
Het Dodeneiland VI laat een oude varen dansen in de wind van deze vorm, en laat toeschouwers plaatsnemen aan tafel.
Over
Biografie Johannes Kronenberg
Johannes Kronenberg (1991) studeerde in de zomer van 2015 af in de richting Fine Art (Arnhem). Als oprichter van Stichting Met Andere Woorden (MAW) was hij tijdens zijn studietijd medeverantwoordelijk voor het vertrek en vernieuwen van de Raad van Toezicht en daarmee het nieuwe bestuur van ArtEZ. Kort na het afstuderen begon hij met werken als artistic researcher bij Het Instituut in Amsterdam, als assistent onderzoeker bij het Lectoraat Kunst- en cultuureducatie van ArtEZ, geleid door lector Jeroen Lutters en hielp hij het Studium Generale met het symposium ‘Chaos & Conflict’ in februari 2016.
Paralel aan deze projecten werkte Johannes in een gedeeld atelier in Arnhem en exposeerde zijn afstudeerwerk in verschillende ruimten. Vanaf januari 2017 begint hij aan de Master by Research Social Sculpture aan de Social Sculpture Research Unit in Oxford, Engeland.
Het werk van Johannes verdeelt hij in twee gebieden; ‘action pieces’ en ‘conversation pieces’. De eerste is gericht op het verbreden van het kunstbegrip -het inzetten van kunst als middel in b.v. sociale of ruimtelijke vraagstukken- . Het tweede gebied relateert zich aan de reflectieve kwaliteit van kunst, in de vorm van installatie, sculptuur, et cetera. Beiden exploreren de vraag wat de rol van kunst inhoudt aan het begin van de 21e eeuw. Begin november 2016 opent Johannes samen met curator Youri Appelo een intieme tentoonstelling in de Expoplu in Nijmegen, waar action en conversation pieces samenkomen.