Willem Kempers

Interaction design

Project

Artificiƫle intelligentie, computer systemen die kunnen leren en op hun bevindingen reageren, is in opkomst. De stijging in interesse komt door verbeteringen aan neurale netwerken, statistische modellen die zijn gemaakt naar het evenbeeld van biologische breinen. Vrijwel iedereen is dagelijks in contact met neurale netwerken, ze worden bijvoorbeeld gebruikt in je smartphone, verzorgen je Facebook feed en voorspellen welk product je online zou willen kopen.

In het werk ben ik op zoek gegaan naar het verschil in leren tussen mens en neuraal netwerk. Waar een neuraal netwerk leert door zo vaak mogelijk over de data te gaan, leren mensen vaak door associaties te bedenken en door het leggen van ezelsbruggetjes. Dat mens en machine op twee verschillende manieren leren betekend echter niet dat de een beter is dan de ander. Juist door samenwerking kunnen nieuwe inzichten ontstaan, dit is wat Methods of Learning probeert te laten zien. De ene kant van elk canvas staat voor het leerproces van de mens, de andere kant wordt bestuurd door een neuraal netwerk. Door samenwerking, waar de laser lijnen elkaar kruisen, ontstaat langzaam een cirkel.

Over

Binnen het vakgebied van de kunsten houd ik me bezig met informatie, interactief en audiovisueel ontwerp door gebruik te maken van verschillende media.

Op ArtEZ ben ik me gaan interesseren in het verbinden van het fysieke en digitale door software, elektronica en product design te combineren. Mensen zijn begonnen met het ontwerpen van computers en netwerken om deel uit te maken van onze fysieke wereld. De digitale cultuur die hieruit is ontstaan, van de manier van denken tot productie software, bepaalt echter in telkens grotere mate het ontwerp van onze hedendaagse omgeving.

Als ontwerper ben ik geĆÆnteresseerd in hoe data en computer gegenereerde processen zich kunnen manifesteren in de ruimte, en ben op zoek naar nieuwe digitale productie methodes.